Γράφει η Ειρήνη Χαρίτου

Το BBC αποκάλεσε το barcode ως «ένα από τα 50 πράγματα που στήριξαν τη σύγχρονη οικονομία». Από τη δημιουργία του το 1973, το barcode άλλαξε για πάντα τον τρόπο που αγοράζουμε. Σήμερα βρίσκεται σε περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο προϊόντα και το «μπιπ» στο ταμείο είναι άμεσα αναγνωρίσιμο σε όλο τον κόσμο.
Όλα τα barcodes μπορεί να μοιάζουν ίδια, αλλά χάρη στα παγκόσμια πρότυπα GS1, ένα απλό σκανάρισμα συνδέει ένα φυσικό προϊόν με ψηφιακές πληροφορίες που ρέουν απρόσκοπτα μεταξύ των συναλλασσόμενων, δημιουργώντας πιο συμπαγείς και διαφανείς εφοδιαστικές αλυσίδες παντού στον κόσμο, ανεξαρτήτως κλάδου και τομέα εφαρμογής.
Καθώς το κλασικό barcode γίνεται 50 ετών, τα 2D barcodes της επόμενης γενιάς, έρχονται για να αλλάξουν ξανά τη ζωή μας με νέους και ενδιαφέροντες τρόπους.
Ποια ανάγκη γέννησε τη νέα γενιά των 2D barcodes;
Καταναλωτές, brand owners, λιανέμποροι και ρυθμιστικές αρχές, όλοι θέλουν να γνωρίζουν περισσότερα για τα προϊόντα που αγοράζουν, πωλούν ή καταναλώνουν. Ταυτόχρονα, κανονισμοί και νομοθεσίες επιβάλλουν την κοινοποίηση πολλών και διαφορετικών πληροφοριών στον καταναλωτή, δημιουργώντας συνωστισμό πάνω στη συσκευασία των προϊόντων.
Είναι γνωστό ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει εφαρμόσει διάφορα νομοθετικά μέτρα για την προώθηση της βιωσιμότητας και της ψηφιοποίησης, που θέτουν νέες απαιτήσεις για τις πληροφορίες που οι επιχειρήσεις πρέπει να κοινοποιούν στους καταναλωτές:
- Κανονισμός για τον Οικολογικό Σχεδιασμό για Βιώσιμα Προϊόντα που εισάγει το Ψηφιακό Διαβατήριο Προϊόντων (DPP)
- Κανονισμός για την Ενδυνάμωση των Καταναλωτών για την Πράσινη Μετάβαση
- Κανονισμός για τις Συσκευασίες και τα Απορρίμματα Συσκευασίας (PPWR)
Στόχος τους είναι να διασφαλίσουν ότι τα προϊόντα είναι πιο αποδοτικά ενεργειακά, ανθεκτικά, επισκευάσιμα, επαναχρησιμοποιούμενα και ανακυκλώσιμα για την προστασία του περιβάλλοντος. Οι εταιρείες υποχρεούνται πλέον να συμπεριλαμβάνουν λεπτομερείς πληροφορίες βιωσιμότητας στις ετικέτες προϊόντων και στις ψηφιακές πλατφόρμες, όπως δεδομένα σχετικά με την ενεργειακή απόδοση, τη σύνθεση των υλικών, την ανακυκλωσιμότητα και την παρουσία επικίνδυνων ουσιών, ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια και να δοθεί η δυνατότητα στους καταναλωτές να λαμβάνουν περιβαλλοντικά συνειδητές αποφάσεις αγοράς.
Ταυτόχρονα, η δυνατότητα για ψηφιακή επισήμανση των πληροφοριών (digital labelling) αποτελεί μια σημαντική πρόοδο στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούνται οι πληροφορίες των προϊόντων και η προσέγγιση αυτή ευθυγραμμίζεται με τους ευρύτερους στόχους της ΕΕ για την ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών, την προώθηση της βιωσιμότητας και τη διευκόλυνση της μετάβασης σε μια κυκλική οικονομία.

Το πρόβλημα;
Τα barcodes σήμερα παρέχουν πολύ περιορισμένο αριθμό πληροφοριών. Τα τυπικά barcodes σκανάρονται συνήθως από εταιρείες και εμπορικούς εταίρους, με σκοπό την πρόσβαση σε πληροφορίες που διατηρούν στα συστήματά τους. Τα QR Codes σκανάρονται συνήθως από τους καταναλωτές για να αποκτήσουν πρόσβαση σε μια ιστοσελίδα με πληροφορίες για το προϊόν. Αυτό όμως δεν είναι πλέον αρκετό.
Τα QR Codes που βασίζονται στα πρότυπα GS1 έχουν αναγνωριστεί από την αγορά ως η λύση σε αυτό το πρόβλημα, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να συνδέουν τη μοναδική ταυτότητα των προϊόντων τους με πολλαπλές διαδικτυακές πηγές εμπλουτισμένου περιεχομένου σε πραγματικό χρόνο, εξασφαλίζοντας δυνατότητες πολύ πέρα από αυτές που μπορεί να προσφέρει ένας τυπικό barcode σήμερα.
Τα barcodes της επόμενης γενιάς είναι έτοιμα να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις – Η δυναμική των QR Codes με GS1 Digital Link
Η νέα γενιά των 2D barcodes αναμένεται να διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην παροχή εύκολης πρόσβασης στους καταναλωτές σε ολοκληρωμένες πληροφορίες για τα προϊόντα.
Ο διεθνής οργανισμός GS1 διαθέτει πολλά πρότυπα για δισδιάστατους γραμμωτούς κώδικες (2D) που χρησιμοποιούνται αυτήν τη στιγμή σε πολλούς και διαφορετικούς κλάδους. Το πιο διαδεδομένο όμως πρότυπο απ’ όλα, είναι το GS1 Digital Link, που ενσωματώνεται στο παραδοσιακό QR Code και επεκτείνει τη συσκευασία ενός προϊόντος, αφού με ένα σκανάρισμα ανοίγεται πρόσβαση σε απεριόριστες πληροφορίες, προσφέροντας πολλά περισσότερα από απλώς συνδέσμους σε ιστοσελίδες.
Αυτά τα νέα QR Codes που βασίζονται στα πρότυπα GS1, μπορούν να συλλάβουν πρωτοφανείς ποσότητες αξιόπιστων δεδομένων, μπορούν να πουν την «ιστορία» ενός προϊόντος, από πού προέρχεται, εάν περιέχει αλλεργιογόνα, αν είναι βιολογικό, πώς μπορεί να ανακυκλωθεί, ακόμη και ποιο είναι το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Με πληροφορίες εύκολα προσβάσιμες μέσω smartphone, συνδέει τους καταναλωτές με εκτεταμένες πληροφορίες για τα προϊόντα και δημιουργεί ένα νέο επίπεδο διαφάνειας με τεράστια πλεονεκτήματα για επιχειρήσεις, ρυθμιστικές αρχές και καταναλωτές.
Πώς λειτουργούν τα QR Codes με GS1 Digital Link;
Το QR Code με GS1 Digital Link περιέχει ένα link, έναν ψηφιακό σύνδεσμο δηλαδή, που λειτουργεί ως «διακόπτης», καθώς μπορεί να ανακατευθύνει τον ενδιαφερόμενο σε διαφορετικές πληροφορίες, ανάλογα με την εφαρμογή που χρησιμοποιεί. Το πρότυπο μπορεί να χρησιμοποιηθεί με διαφορετικούς τρόπους ανάλογα με τις επιχειρηματικές απαιτήσεις που προκύπτουν από διαφορετικές περιπτώσεις χρήσης.
Είναι δομημένο έτσι ώστε να επιτρέπει την ανάγνωση του κωδικού του προϊόντος (GTIN) και των επιπλέον δεδομένων που κωδικοποιούνται στην ετικέτα (αριθμός παρτίδας, ημερομηνία λήξης, κλπ.) απευθείας από ένα barcode scanner, ενώ παράλληλα παραπέμπει σε online πληροφορίες εάν σκαναριστεί από κάμερα κινητού τηλεφώνου ή με κάποια πιο εξειδικευμένη εφαρμογή. Έτσι επιτρέπει την ανακατεύθυνση σε διαφορετικές υπηρεσίες με τη χρήση διαφορετικών τύπων συνδέσμων, και οι διάφορες ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές, λειτουργούν ως πύλη προς απεριόριστους πόρους για την υποστήριξη των λειτουργιών B2B και B2C.
Αυτή η τυποποιημένη μορφή δομεί τις πληροφορίες προϊόντος, καθιστά δυνατή την αυτοματοποίηση ενημερώσεων χωρίς αλλαγή του QR Code, βελτιώνει την ποιότητα των δεδομένων και μειώνει τα σφάλματα εισαγωγής τους. Καθιστά επίσης δυνατή την ανταλλαγή αυτών των πληροφοριών με τους εμπορικούς εταίρους και την ερμηνεία τους με τον ίδιο τρόπο, έτσι ώστε να μιλούν όλοι μία κοινή γλώσσα.

Το όραμα της αγοράς για το 2027: Τα QR Codes με GS1 Digital Link στα σημεία πώλησης
Το όραμα είναι η μετάβαση από τα κλασικά barcodes στα 2D barcodes στα σημεία λιανικής πώλησης μέχρι το τέλος του 2027, στα πλαίσια μία παγκόσμιας πρωτοβουλίας από πλευράς της αγοράς, που οδηγεί τις εξελίξεις. Στόχος είναι κάθε προϊόν να έχει ένα ενιαίο 2D barcode πολλαπλών χρήσεων, που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο σημείο λιανικής πώλησης και για πρόσβαση σε ψηφιακό περιεχόμενο.
Για να επιτευχθεί αυτό, είναι απαραίτητη η συντονισμένη δράση κατασκευαστών και λιανεμπορίου. Οι κατασκευαστές θα πρέπει να αρχίσουν να εφαρμόζουν τα QR Codes που βασίζονται στα πρότυπα GS1 στις συσκευασίες προϊόντων, ενώ οι λιανέμποροι θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα σημεία πώλησης (POS) είναι εξοπλισμένα για να διαβάζουν τα νέα barcodes.
Οι εταιρίες που έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους με τον GS1 είναι κορυφαίοι brand owners, λιανέμποροι και marketplaces που έχουν συνδυασμένη αγοραία αξία άνω των 1,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, δραστηριοποιούνται σε περισσότερες από 160 χώρες και προσεγγίζουν δισεκατομμύρια καταναλωτές παγκοσμίως, ανοίγοντας το δρόμο για την επιτυχία του έργου. Η εφαρμογή έχει ήδη ξεκινήσει με τη νέα τεχνολογία να δοκιμάζεται σε 48 χώρες σε όλο τον κόσμο, που αντιπροσωπεύουν το 88% του παγκόσμιου ΑΕΠ.
Αυτή η πρωτοβουλία της αγοράς είναι μια πρωτοποριακή, συνεργατική προσπάθεια για την προώθηση παγκόσμιων προτύπων για αποδοτικότητα, ασφάλεια και βιωσιμότητα σε όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου και καταναλωτικών αγαθών. Δείτε εδώ την παγκόσμια κοινή δήλωση της αγοράς.
Αρχικά, προβλέπεται η ταυτόχρονη ύπαρξη του τυπικού barcode πάνω στη συσκευασία, μαζί με το QR Code με GS1 Digital Link, αποσκοπώντας έως το τέλος του 2027 το λιανεμπόριο να έχει ολοκληρώσει τη μετάβαση στον εξοπλισμό του, ώστε με ένα QR Code με GS1 Digital Link να καλύπτονται όλες οι ανάγκες όλων των εμπλεκόμενων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Και να μένει και χώρος στη συσκευασία!
Οι λιανέμποροι προετοιμάζουν ήδη τα συστήματα τους στα σημεία πώλησης για την ανάγνωση τόσο barcodes όσο και QR Codes με GS1 Digital Link, διασφαλίζοντας μια ομαλή μετάβαση και επιτρέποντας ένα και μόνο σκανάρισμα για την κάλυψη τόσο των αναγκών της εφοδιαστικής αλυσίδας όσο και των εξελισσόμενων καταναλωτικών και κανονιστικών απαιτήσεων.
Ταυτόχρονα, όλες οι εταιρίες θα πρέπει να αξιολογήσουν τις εσωτερικές τεχνολογίες και τις διαδικασίες τους για να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα QR Codes που βασίζονται στα πρότυπα GS1. Η προσθήκη πιο λεπτομερών πληροφοριών για τα προϊόντα μέσα στα QR Codes μπορεί να γίνει σταδιακά, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις να σχεδιάζουν αλλαγές με τον δικό τους ρυθμό.Eίστε έτοιμοι να οδηγήσετε το προϊόν σας στην πληροφόρηση της επόμενης γενιάς;
Σχετικά με τον GS1
O GS1 είναι ουδέτερος, μη κερδοσκοπικός οργανισμός, που αναπτύσσει διεθνή πρότυπα για την αποτελεσματική επιχειρηματική επικοινωνία. Τα διεθνή πρότυπα GS1 βελτιώνουν την αποτελεσματικότητα, την ασφάλεια και τη διαφάνεια της εφοδιαστικής αλυσίδας, σε φυσικά και ψηφιακά κανάλια, σε 25 τομείς της αγοράς, διευκολύνοντας οργανισμούς και επιχειρήσεις κάθε μορφής και μεγέθους να αναγνωρίζουν, να καταγράφουν και να μοιράζονται πληροφορίες απρόσκοπτα. Εθνικοί Οργανισμοί σε 119 χώρες, περισσότεροι από 2 εκατομμύρια επιχειρήσεις-χρήστες του συστήματος GS1 και 10 δισεκατομμύρια συναλλαγές καθημερινά, επιβεβαιώνουν ότι τα πρότυπα GS1 δημιουργούν μία κοινή γλώσσα για τις επιχειρήσεις, που υποστηρίζει συστήματα και διαδικασίες σε όλο τον κόσμο.
Περισσότερα: www.gs1greece.org